سلام بر مهدی فاطمه(سلام الله علیه)

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

تحقیق پژوهشی با موضوع دلایل تنصیصی (انتصابی) بودن خلافت

 

حکومت شورائی نویسندگان اهل سنت بالاخص در عصر حاضر شیوه حکومت اسلامی را شورائی می­انگارند و پشتوانه حکومت اسلامی را همان دو آیه­ای که پیرامون شورائی در قرآن وارد شده است، می­دانند. ولی آنان از نکته­ای غفلت ورزیده­اند که اگر حکومت اسلامی بر اساس «شورا» استوار بود، لازم بود پیامبر گرامی حدود و خصوصیات آن را بیان کند، درحالی که درباره خصوصیات آن سخنی به میان نیامده است، مثلا یادآور شود: چه کسی اصل شورا را به اجراء بگذارد؟ رای دهندگان چه کسانی باشند؟ انصار و مهاجر با مسلمانان مدینه و مکه یا همه مسلمانان؟ در صورت اختلاف نظر، ملاک ترجیح چیست؟ اکثریت است یا ملاک­های دیگر. این پرسشها و دهها پرسش مانند آن در هاله ابهام باقی است از این جهت نمی­توان گفت پیامبر گرامی بر همین اصل، اعتماد نموده و درباره شیوه حکومت سخنی نگفته است. گذشته از این، باید دید آیات مربوط به شورا به کدام یک از امور ناظر می­باشد، اینک آیات مربوطه را مطرح کرده بعدا در حدود دلالت آنها سخن می­گوئیم. 1.      

مهندس شیعه

اعتقادات شیعه درباره امامت و علت تنصیصی بودن آن نزد شیعه

اعتقادات شیعه درباره خلافت و علت آن چیست؟ چرا شیعه خلافت را تنصیصی می داند؟

شیعه معتقد است همان گونه که حکمت‏ خداوند ایجاب می‏کند پیامبرانی برای هدایت انسان­ها بفرستد، حکمتش ایجاب می‏کند که بعد از پیامبران در هر عصر و زمانی، امام و پیشوایی از سوی خدا برای هدایت انسان­ها وجود داشته باشد، تا شرایع انبیا و ادیان الهی را از تحریف و تغییر حفظ کنند، نیازهای هر زمان را روشن سازند و مردم را به سوی خدا و عمل به آیین پیامبران دعوت نمایند، در غیر این صورت هدف آفرینش انسان که تکامل و سعادت است عقیم می‏ماند، بشر از راه هدایت ‏باز می‏ماند، شرایع انبیاء ضایع می‏گردد و مردم سرگردان می‏شوند.

مهندس شیعه